5e verslag Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Inez Deelder - WaarBenJij.nu 5e verslag Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Inez Deelder - WaarBenJij.nu

5e verslag Vietnam

Door: Inez

Blijf op de hoogte en volg Inez

18 Februari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

15/2.
We hebben een daypack gepakt voor een tocht van 4 dagen. De overige bagage laten we in het hotel achter in kamer 504 van Jeannette. Het kan er tot uiterlijk 18.00 uur blijven. De hele dag rondgesjouwd in het drukke Hanoi, wat een brommers, leuke piepsmalle straatjes met duizenden winkeltjes, lekkere restaurantjes en veel gezelligheid. Weer veel foto's gemaakt, het aantal loopt inmiddels al tegen de 1.000!!!!!
Om 19.00 uur de daypacken opgehaald en per bus naar het station om vandaar om 20.30 uur te vertrekken naar Lao Cai. We hebben met 4 man/vrouw een slaapcoupe. Flesje wijn geopend en geprobeerd te gaan slapen. Afstand is 330 km en als het goed is komen we morgen tegen 06.00 uur aan.

16/2.
Aankomst 05.00 uur, we hebben een uurtje gewonnen. In het donker stappen we het peroon af en lopen naar het centrum van Lao Cai om te ontbijten. We maken een stop bij de Rode Rivier. Iedere dag om 09.00 uur de grens geopend. De rode Chinese vlag wordt aan de overkant gehesen, we zien een aantal militairen heen en weer lopen, de hefbomen worden verwijderd en op dat moment beginnen de kooplieden de brug over te rennen richting China om hun waren daar te verkopen of waren in te slaan. Een heel vreemde vertoning.
Daarna een rit de zondagsmarkt. Een geweldig kleurige bedoeling met heel veel mensen van de bloemenhmong, bonte kleding, bontgekleurde hoofddesksels, prachtige mensen. Alles wordt hier verkocht: kleding, buffels, hondjes, vogels, groente, fruit, tabak enz., enz. Hartstikke leuk.
Doorgereden tot de Rode Rivier, de grens met China.
Vervolgens rijden we door naar de homestay in Bac Ha voor overnachting.
Een paalwoning waar we met z'n allen op een zaal gaan slapen. De matjes zijn echter superdun, dus dat wordt wat.
Het is koud, erg koud. Na een aantal uur besluiten 7 man om hier niet te blijven en een hotel op te zoeken. De andere 13 blijven manmoedig achter.
De familie heeft inmiddels een paar uur gewerkt om een heerlijke maaltijd te bereiden en dat was het; verrukkelijk. Om warm te worden zijn we allemaal om 20.00 uur onder de wol gekropen. Omdat de anderen naar een hotel zijn gegaan hebben wij wat extra dekens en dat was een geluk.

17/2,
Wat een nacht. Pijn in de heupen, pijn in de schouders maar koud hebben we het gelukkig niet gehad. Weer zonder douche ontbijt met flensjes, honing, thee en koffie.
We nemen afscheid van de familie en lopen terug naar het dorp. De bus staat al te wachten en in 2 uurtjes zijn we terug in Lao Cai, maken een plaspauze en rijden door een mooi landschap naar Sapa, een dorp op 1.600 meter hoogte. De zon komt door en het wordt warmer. Sapa is erg toeristisch, maar reuze gezellig. Ook hier weer een minderheidsbevolking, gekleed in zwart. Morgen gaan we hun dorp bezoeken. Jorien is niet lekker, slaapt de middag wat haar goed doet. Ze gaat niet mee eten, gaat met Marie Roos wat eenvoudigs eten. Margot, Simon en wij sjouwen wat rond, drinken een gluhwein (het lijkt hier echt een wintersportplaats) en boeken een tafeltje in een leuk restaurant. Om 19.00 uur snoepen we van een heerlijke maaltijd en zoeken daarna een heerlijk warm bed op om een boerennacht te maken. Welterusten!

PS. Karel, ik zal eerlijk zijn: Margot maakt regelmatig de enig aanwezige pc vrij om mij een verslag te laten typen. Slaafjes moeten er zijn (delegeren heet dat).
Lieve groet, en wederom reuze dank voor alle reacties.
Einde van dit verslag.

• 18 Februari 2014 - 21:43

Marjolein En Manfred:

Wat een mooie verhalen maar ook ontberingen. De foto's zullen samen met het reisverhaal boeiend zijn. Hier alles goed hoor. Miste je met lopen vanmorgen. Haha veel plezier nog . Groetjes M en M.