6e verslag Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Inez Deelder - WaarBenJij.nu 6e verslag Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Inez Deelder - WaarBenJij.nu

6e verslag Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Inez

19 Februari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

18/2
Het is koud is Sapa. Veel mist en wind. We trekken ons thermogoed aan en daarover een trui en jack. We gaan een wandeling van circa 3 uur maken naar minderheidsdorpen. Per jeeps rijden we de berg op en al we moeten uitstappen drommen de meisjes in hun fraai gekleurde kleding op om spulletjes te verkopen. Het is een arm volk dat leeft van de rijstteelt en de verkoop van souvenirs. Het is gelukkig droog want als het hier regent is er niet te lopen op de blubberige paden met stenen en buffelstront. We lopen langs een tweetal dorpen waar de arme minderheidsgroepen leven; in armetierige hutten met buffels. De meisjes cq vrouwen zijn jong en als ze een jaar of 40 zijn, vinden ze zich oud. Het is opvallend dat de meesten toch wat engels kunnen spreken, geleerd van het toerisme. Er zijn ruim 500 kinderen die naar de gratis dorpsscholltjes gaan. Het is niet verplicht, de allerarmste kinderen gaan niet naar school omdat ze hun ouders moeten helpen. Na een koffiestop waar we gingerthee drinken (lekker, ondans dat ik echt geen gember lust) lopen we verder naar het volgende dorp waar de mensen in het zwart ijn gekleed met kleurige ceintuur om de middel, het ziet er een beetje uit als een gekleurd judopak. Het is erg jammer dat het mistig is, we hebben nauwelijks zicht op de terrasvormige rijstvelden en gene uitzicht op de mooie natuur. De jeeps brengen ons terug naar het hotel in Sapa, waar we uitgebreid gaan lunchen. Vanavond kunnen we niet eten omdat we dan in de trein zitten en daar is niks te koop. We slaan nog een flesje wijn in en een paar knabbeltjes, rijden met de bus naar het station van Lao Cao waar we de trein nemen naar Hanoi. Morgen, of liever vannachty om 04.00 uur komen we in Hanoi aan.
Welterusten.

• 19 Februari 2014 - 08:33

Rina:

Wat een verschil van leven vergeleken met de westerse wereld. Jammer dat jullie wat minder van het " uitkijkje" konden genieten. De reis schiet al aardig op. Reuze benieuwd naar de foto's en verhalen Jorien. Trekken we een avondje voor uit hoor.
    Goede reis verder en groetjes van
    Rina

• 19 Februari 2014 - 08:53

Bas:

Ha moeders,tante en oom (+gezelschap),

leuk dat jullie zo regelmatig een update plaatsen, jullie zijn er maar druk mee. Het klinkt wel enorm leuk en volgens mij zien jullie genoeg van het land!
    Ik ben erg benieuwd naar de foto's en verdere verhalen, want jullie maken vast weer het een en ander aan gekke dingen mee jullie kennende :P

Groeten vanuit een eigenlijk best wel warm Nederland :-)

• 19 Februari 2014 - 11:15

Ien:

Als je door die armzalige dorpjes loopt besef je des te meer dat wij hier in het westen zeer bevoorrecht zijn, maar dat wisten jullie al. Toch wordt je weer eens met je neus op de feiten gedrukt. Fijne dagen nog in Hanoi en groetjes van ons.
    Hans en Ien

• 20 Februari 2014 - 21:02

Ety&Hans:

De kaart er maar even bij gepakt.Ziet er avontuurlijk uit. Gaan jullie de Rode Rivier nog op? Zijn er nog sporen van de Franse overheersing, b.v. Vietnammers die Frans spreken?
    Benieuwd naar de foto's met toelichting. Kom maar weer eens langsfietsen.
    Goede reis verder en kom behouden weer terug. Dikke smok!