verslag 7 van onze santiagoreis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Inez Deelder - WaarBenJij.nu verslag 7 van onze santiagoreis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Inez Deelder - WaarBenJij.nu

verslag 7 van onze santiagoreis

Door: Inez en Jorien

Blijf op de hoogte en volg Inez

07 Oktober 2010 | Nederland, Haarlem

Zo, lieve mensen, daar zijn we eindelijk weer eens. En we hebben weer het een en ander meegemaakt wat we jullie niet willen onthouden.

30-9 Weer een loodzware dag, 16 km nonstop omhoog over zo'n rotcol van 1057 m. gemiddeld met 5 tot 9%. Ga er maar aanstaan. We hebben er 4 1/2 uur over gedaan. Maar wel gehaald. Overigens, de Franse automobilist ziet ons als een soort alien; hij rijdt honderden meters achter ons terwijl wij als rechtgeaarde nederlanders denken: hij kan er Makkelijk langs, om vervolgens met een enorme boog om ons heen te rijden. Inmiddels zitten we in Spanje en hier is het heel anders: hier rijden ze je de oren van het hoofd, dus helmpje op en hesje aan en God zegene de greep. Heerlijk naar beneden gesuisd, nog een klimmetje van 2 km. en geslapen, na rose, in Biskaretta. 38 km. Hier met een internationaal groepje (duits, amerikaans en nederlands) lekker zitten kletsen.

1-10
Vandaag een lekker fietsdagje. Prachtig kerkje bewonderd van Sta. Eunata uit de 11e eeuw. De capuccino kan ons gestolen worden, want we hebben de Cola Cau ontdekt, warme melk met cacaopoeder, niet duur en heerlijk. Uiteindelijk terechtgekomen in Puenta la Reina: in het hostel moesten we 14 man op een kamer, dus deze dames hebben een hostel geboekt, met 2 personen op een kamer (haha). Een mooie plaats met prachtig centrum en een hele mooie kathedraal. Lekker tapas gegeten met ....... 70 km.

2-10
De dag begon goed, de bedoeling was te overnachten in Logrono. Echter daar aangekomen was er een een of andere feestweek en nergens plek. Doorgereden, maar owee , het werd al donker en zulke helden zijn wij nu ook weer niet. Toen we langs een benzinestation kwamen en om hulp vroegen was het al helemaal donker, Een klant had met ons te doen en bood ons aan met de auto naar Navarreta te brengen, maar wel zonder fietsen. Ja wat nu. Gebeld naar haar echtgenoot en deze beloofde de fietsen later die avond met een grotere auto te brengen naar het hotel waar wij waren afgezet. En dat alles in het Spaans. Je kunt je voorstellen hoe wij in de zenuwen zaten toen de fietsen maar niet kwamen. Maar eureka, tegen 11 uur kwamen ze de fietsen brengen. Ze wilden van geen dank weten. Wat zijn er nog een goede mensen op de wereld, het zet je wel aan het denken. Een pure Caminogedachte. 83 km.

3-10
Een afschuwelijke dag, de hele dag zo,n keiharde wind, het was zelfs een nieuwsitem, dat we van de weg werden geblazen, eigenlijk heel gevaarlijk. De hele dag vals plat, we hebben op iedereen en alles gemopperd. Kapo kwamen we in Belorado, waar we 2 nachten hebben geboekt om een beetje bij te komen. We hadden het niet meer. 60 km.

4-1
Genoten van de rustdag.

5-1

Wederom een rampdag: zonder ontbijt vertrokken, in geen enkel dorp was iets te krijg, dus aan de mueslireep. Uiteindelijk terechtgekomen in een dorpje waar waarempel een "bar" open was: een oud mannetje en een koffiemachine (niet eens cola cau). Wij vroegen om brood had hij niet, no tengo pan. Wij gingen toen maar zielig op zijn bankje buiten zitten om te bedenken wat nu te doen, en ineens komt hij naar buiten met zijn laatste stukje brood en 5 tomaatje en een zoutpot. Dat legde hij voor ons neer. Werkelijk ontroerend. Stiekem toen hij niet keek wat geld achtergelaten, want dat hadden we wel, alleen geen brood.
Weer klimmen, klimmen, klimmen, vreselijk.
Geslapen in Burgos, voor het eerst in een echte Albergue, een hele leuke ervaring. 68 km .

6-10

Om 08.00 uur de straat op geschopt, want zo gaat dat in een Albergue. In het donker de weg gevonden. We zagen toen het licht was ergens een bordje met de mededeling dat Santiago nog 497 km weg was, dus het wordt nu aftellen. Overnacht in Fromista, weer in een Albergue. We sliepen (nou ja, sliepen) met een stel fransen op de kamer. 2 snurkten zo hard dat we de halve nacht niet hebben kunnen slapen en uiteindelijk oordoppen hadden ingedaan.67 km

7-10

Vanmorgen keken de Fransen ons nogal chagrijnig aan en wij begrepen niet waarom, totdat een telefoontje afging, wat bleek zowel Inez als mijn telefoon was al ca. 10 keer afgegaan en wij hadden niets gehoord door de doppen. Na de opmerking dat 10 keer wel erg veel was antwoordde ik dat het makkelijker was geweest ons na de eerste keer wakker te maken. Dat werd niet gewaardeerd. C'est dommage. Leve de Fransen.
Vandaag heerlijk gefietst, lekker opgeschoten (81 km), de kettingen gesmeerd (ja dat kunnen wij), de remblokjes hadden wij al vernieuwd (ja, ook dat kunnen wij).Oh ja nog even een leuk verhaal over de TAMPON.
Inez vroeg in een restaurantje om een tampon (want dat wisten wij nu eindelijk), en wat denk je, de vrouw komt met een echte OB aanzetten. Nou vraag ik je, het is ook nooit goed. We zijn nu al weer vergeten hoe de stempel hier heet, maar daar komen we wel weer achter. We weten even niet waar we nu slapen (de leeftijd!!!!!!), maar het is weer in een Albergue en tegen een vrijwillige bijdrage.

Veel leesplezier en tot de volgende keer.

• 07 Oktober 2010 - 15:22

Ingrid Schouten:

super dames, aftellen en ik ben zo waanzinnig trots en ook jaloers op jullie! tot gauw, want lang gaat het niet meer duren! enkele fotos van jullie staan op mijn waarbenjij.nu

• 07 Oktober 2010 - 15:26

Liesbeth:

Wat een geweldig leuke verhalen. En wat een kranige meisjes! China was erg leuk, mensen aardig, veel moois te zien, deels prachtig landschap, Beijing erg gezellige stad.

• 07 Oktober 2010 - 17:51

Hans En Ien:

Ola amigas,

Wat zijn jullie al ver en wat een spannende verhalen. We hebben bewondering voor jullie. Nog "máár" ruim 450 kilometer en nog een aantal tampons ("sellos"?) te gaan en jullie hebben de meent bereikt. Fantastisch! Zondag vertrekken wij voor een weekje naar Spanje (Mallorca) maar wij gaan iets sneller. Flauw he, maar het is niet anders. Zodra wij terug zijn kijken we of jullie jullie doel al hebben bereikt. Nog effe doorzetten, de laatste loodjes wegen nu eenmaal het zwaarst, veel geluk, plezier en goed weer.!
    Lieve groet.

• 07 Oktober 2010 - 17:59

Elisabeth Uit Haarle:

Ola,
    Wat een genot om jullie reis te volgen en wat een uithoudingsvermogen hebben jullie, lieve dames!!!
    Chapeau - zeer welgemeend zowel in dutch, french als espagnol.

Ik blijf jullie volgen maar wel vanuit mijn luie stoel! (phew!)
    Elisabeth uit Haarlem

• 07 Oktober 2010 - 19:31

Ellen :

Hoi Jorien en Inez,

Wat een verhalen allemaal!!
    Erg leuk om te lezen
    Veel afzien is het
    ook voor jullie.
    Elke dag toch maar weer op jullie stalen rossen, niet wetende wat deze dag jullie brengen gaat.
    regen.wind ...% stijging. geen brood....etc.
    Ik vind het echt super ( wist Jorien al) dat jullie dit doen.
    en nu lekker aan `t aftellen al!
    Eindbestemming komt in zicht.
    Weten jullie al wat je dan gaan doen?

Sterkte met de laatste `kilometertjes`!

lieve groet,
    Ellen

• 07 Oktober 2010 - 20:03

Nellie:

Hallo meiden,

Ik was eigenlijk een beetje jaloers, maar als ik deze verhalen lees dan zakt dat toch weer een beetje. Dat is afzien zeg! Wat dapper van jullie. Het eind is in zicht zet 'm op!

• 07 Oktober 2010 - 20:11

Jan En Herma:

lieve meiden ,

toppie zoals jullie gaan een beetje met weemoed lees ik jullie verhaal, het eind komt al in zicht,al moeten jullie nog genoeg doortrappen.
    jan is trots op jullie smeren, remblokjes!!

groet jan en herma

• 07 Oktober 2010 - 20:54

Bas:

Ha zusjes,

wat maken jullie een hoop mee, echt leuk!

Nog gelukt met de windstoppers overigens?

Nu aftellen en hopelijk gaat het wat makkelijker dan het de laatste dagen ging, en laat die ***fransen maar lekker l*llen he :)

tot het volgende verslag en wederom heel veel succes!!

Ety&hans:

we werden al ongerust maar zijn nu weer helemaal op de hoogte. wat schrijven jullie leuk, ga zo door en je maakt kans op de gouden griffel!geniet nog maar even,want voor je 't weet is het avontuur voorbij.

• 08 Oktober 2010 - 06:57

Carla:

Yee Inez en Jorien,

Als jullie nog even doortrappen zitten jullie volgende week in Santiago de Compostella aan de welverdiende tapas en rose. Toppie!!
    We zijn allemaal nog wel steeds benieuwd naar jullie foto's.
    Groetjes,

• 08 Oktober 2010 - 07:27

Mieke Renkien:

Jullie gaan geweldig, wat zijn jullie al ver, nog een klein stukje. Hou vol jullie kunnen het.

• 08 Oktober 2010 - 08:28

Renold&Anne:

Hallo stoere meiden,

We genieten van jullie reisverslagen jullie positiviteit en vooral jullie doorgaan!

Chapeau en groetjes

Renold&Anne

• 08 Oktober 2010 - 08:39

Bobenpaula:

wat een dingen maak je mee, zeg! Hebben jullie niet geslapen in onze fijne herberg, Villamayor?
    Wel stempels daar gehaald en iemand gesproken? (wij waren die dag tel. onbereikbaar. Jullie gaan supersnel hoor. Mooie tocht verder,liefs Bob&Paula

• 08 Oktober 2010 - 11:42

Ed Du Maine:

Ongelooflijk en geweldig, wat jullie meemaken. Ademloos volg ik de avomturen ! Ed du Maine

• 08 Oktober 2010 - 15:05

Els:

Wat zijn jullie ontzettend stoer!
    Moeten jullie inmiddels na al die krachtinspanningen de buikriem al aanhalen? Heel veel succes met de laatste loodjes, het zal jullie lukken!!

• 08 Oktober 2010 - 17:44

Agnes En Hans:

Hoi Jorien en Inez,

Heerlijk om jullie te volgen via jullie reisverslagen. Jullie gaan supersnel. Heel veel succes in Spanje. Nog even doorzetten,jullie zijn er bijna, toppie

• 08 Oktober 2010 - 17:58

Marijke Steens:

Begin al naar jullie verhalen uit te kijken.
    Ondanks wat tegenslag hier en daar,wat gaan jullie goed.Jorien het zal wel vreselijk saai voor je zijn als we straks onze baantjes weer gaan zwemmen.
    succes voor de laatste etappes

• 08 Oktober 2010 - 18:45

Marjolein En Manfred:

Volhouden dames, met of zonder tampon of OB.
    Het gaat lukken. Na al die kilometers, trappen jullie de laatste 400 nog wat kilometers ook nog wel weg.We denken aan jullie, misschien help dat.

• 08 Oktober 2010 - 20:07

Gu&sjef&simon&emma:

super dames ! wat een avonturen weer ! zo midden in het donker bij een benzinestationnetje. zet m op.
    groetjes gu

• 09 Oktober 2010 - 15:40

Daphne:

Hai Inez en Jorien,
    jullie verhalen zijn erg leuk om te lezen. En wat schiet het al op, de eindstreep is al in zicht! Veel succes met de laatste bergen.
    Daphne

• 09 Oktober 2010 - 16:40

Annette En Tom:

Wat een schattig "broodverslag" jullie moeten wel een aandoenlijke indruk hebben gemaakt zo sneuig zonder ontbijt op een bankje!
    Ik kan mij wel voorstellen dat het aftellen is begonnen, een hele goeie reis verder!

• 13 Oktober 2010 - 18:39

Nelleke:

Ik word al moe van het lezen van alle cols.... laat staan het te moeten fietsen. Klasse hoor en veel sterkte