9e verslag van de santiagoreis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Inez Deelder - WaarBenJij.nu 9e verslag van de santiagoreis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Inez Deelder - WaarBenJij.nu

9e verslag van de santiagoreis

Door: Inez en Jorien

Blijf op de hoogte en volg Inez

12 Oktober 2010 | Nederland, Haarlem

9-10 64 km.

Alweer een loodzware dag, maar zo vreselijk mooi. De ene helling na de andere en tot slot een col van 1565 m. (als bewijs hebben we een foto gemaakT). helaas, het lukt nog steeds niet, ook vanwege de Spaanse taal, om de foto's op de site te krijgen. Als we weer terug zijn maken we een eindverslag en zullen dan alsnog een aantal mooie foto plaatsen.
De zware dag was ook fantastisch mooi, het was net of we op het dak van Spanje zaten, adembenemend. ´s-midddags, voor Foncebadon, reden we langs de beroemde berg waar pelgrims "last" achterlaten in de vorm van een steentje, een schoen, een foto of sjaaltje of wat dan ook. Hier hebben wij ook ons steentje neergelegd. Was best emotioneel en we hebben samen een flinke traan gelaten. Even later was de beladensfeer alweer voorbij want er stopte een bus vol met Spaanse toeristen, die behangen met een Jacobschelp, een steentje gingen neerleggen op de berg. Vervolgens werden ze weer ingeladen en ging de bus weer verder. Wij dachten meteen<: zo kan het dus ook!!!!!!
Geslapen in een sprookjesdorpje met allemaal eeuwenoude huisjes en waarempel een albergue. Dat was een genot want we haddem een afdaling achter de rug van 8 km. van 1565 naar 950 en waren ontzettend koud.

10-10 70 km.

Begonnen de dag weer met een enorme afdaling van 9,50 km. Dus berekoud en beneden opgewarmd met Cola Cau in Cacabelos. In Ponferrada zagen we een prachtige kathedraal waar net een mis ging beginnen. Dat konden wij natuurljk niet aan ons voorbij laten gaan. Toen begon voor de verandering weer een gigantische klim. Hoe blij waren wij dat we een deel van de vracht kwijt waren. Jorien werd een beetje "high" in het hoofd en fietste niet echt lekker. Oorzaak onbekend, mischien hoogte?
Het enige hotel in Pedrafita do Cebreira was volgeboekt maar de manager had zo'n medelijden met ons dat hij een prive adres heeft geregeld. Perfect. Heerlijk geslapen.

11-10 74,42 km

We hebben onszelf overtroffen, de bedoeling was te komen tot Sarria, maar we waren zo in vorm dat we er, ondanks klimmen van 7% over 5 km. en 8% over 2 km., 25 km verder zijn gekomen. Wat wij wel kicken vonden dat wij onderweg een spanjaard inhaalde die moest lopen omdat het percentage te hoog was. Begrijp wel, wij deden het fietsend.
's-morgens was het vreselijk slecht weer, mist en regen en koud. En we moesten nog klimmen naar 1335 m. In een dorpje onderweg hebben we allebei 2 mokken Cola Cau moeten nemen om een beetje op te warmen. Dat was ook wel nodig want na de klim mochten we weer 12 km. met een bloedgang naar beneden. Uiteindelijk gestopt in Portomarin, het was hier opvallend druk, allemaal spanjaarden, die hier hun camino starten want Portomarin ligt ca. 100 km. voor Santiago en dat is de minimum afstand om te lopen voor je Compostella.

12-10 59 km

Het wordt bijna vervelend, maar het was weer een loodzware dag. Onder ons gezegd hadden wij een beetje het idee dat als je de Pyreneeen had gehad het wel te doen zou zijn. Nou geloof ons, dan begint het pas.
Het circus begint nu pas echt. Het barst van de "lopers" met een klein rugzakje die uit een personenbusje of grote bus of taxi stappen en vervolgens "hun camino" gaan lopen. Het is bijna een belediging tegenover de echte lopers (en fietsers natuurlijk). Onderweg allerlei tentjes waar je pleisters, bananen, chocolade en drinken kan kopen. Vreemd genoeg zien we helemaal geen fietsende pelgrims, alleen enkele spaanse jongens en in een stad zagen we een frans echtpaar. De drukte is voor ons wel een koude kermis na al die dagen van stilte, prachtige landschappen en vergezichten en stille dromerige dorpjes. Jammer, maar het zal er wel bijhoren. We gaan nu een hapje eten en ons voorbereiden op de laatste etappe voor Santiago waar we nu met gemengde gevoelens aan denken.
Liefs en tot gauw.

• 12 Oktober 2010 - 17:16

Janine:

Oh,Inez en Jorien,wat een ongelooflijke prestatie van jullie zeg!!!!Echt super,heel veel sterkte met die aller laatste loodjes hoor!Groetjes,Janine&Ben

• 12 Oktober 2010 - 17:27

Bas:

Wederom chapeau voor jullie doorzettingsvermogen en prestaties!
    Nog een klein stukje, kan me voorstellen dat jullie er nog niet klaar mee zijn...

tot snel!

• 12 Oktober 2010 - 17:35

Rob En Jennifer:

Heel veel genieten van het halen van de eindstreep!

Rob en Jennifer

• 12 Oktober 2010 - 18:24

Ria En Ger:

Hallo lieve meiden,
    Wij schamen ons een beetje dat wij zo weinig gereageerd hebben op jullie fantastische reisverslagen, die wij natuurlijk allemaal met veel interesse en bewondering hebben gelezen.Wat een reis he, en wat zullen jullie een lol hebben onderweg, maar er zal ook wel eens een "vloekje"(mag natuurlijk niet)gezegd zijn. Morgenochtend gaan wij bij Peter koffie drinken. Hadden hem uitgenodigd om 'savond te komen eten, maar hij wil Donderdagmorgen vroeg weg om zo vlug mogelijk bij zijn "meisjes"te zijn.
    Lieverds wij spreken elkaar weer gauw. Denk erom de laatste lootjes kunnen zwaar zijn hoor.

Liefs van ons.

• 12 Oktober 2010 - 18:24

Ria En Ger:

Hallo lieve meiden,

Liefs van ons.

• 12 Oktober 2010 - 19:54

Ingrid:

ik denk dagelijks vele malen aan jullie en nu zijn jullie er bijna!onvergetelijk en wat zijn jullie een oermeiden! top! tot gauw

• 13 Oktober 2010 - 07:01

Gu&sjef:

Wow dames wat gaan jullie snel.
    wat een mooie beschrijving, je ziet het bijna voor je, hoe jullie omhoog klimmen en weer naar beneden zoeven midden in dat prachtige landschap. Mijn vader had het nog over een spaanse hoogvlakte die hem heel erg tegenviel (saai en wind tegen). Of hebben jullie die niet gehad door een andere route ? Hou vol, sterkte daar in dat drukker wordende circus, Gu

• 13 Oktober 2010 - 07:14

Ellen:

Hoi Jorien en Inez,

Wat moeten jullie afzien zeg!!
    Ik vind het echt super.
    Nog een klein stukje en dan is eindbestemming bereikt.
    Ik hoorde pas dat het laatste stuk een makkie is. Plat, dus lekker fietsen zal dat worden voor jullie.
    De `heuveltjes` zullen jullie gaan missen denk ik.
    Heel veel moois nog in de laatste kilometers gewenst.

lieve groet,
    Ellen

• 13 Oktober 2010 - 07:52

Gerda:

Hoi stoere pelgrims!
    Wat hadden jullie gedaan als je vooraf had geweten wat een pelgrimstoch allemaal inhield? Je kunt je er van alles bij voorstellen, maar de realiteit is meestal heel anders. Maar wat een doorzettingsvermogen moeten jullie hebben. Tuurlijk, je begint eraan en je zal het afmaken, maar vraag niet hoe! Ik kan me voorstellen dat als de eindstreep is gehaald en Peter er staat om jullie te onthalen er vast wel een flinke 'regenbui' zal vallen van alle emoties, na letterlijk en figuurlijk 'hoge bergen en diepe dalen'. Ik vraag me alleen af wat je na zo'n tocht weer gaat beginnen. Jullie zijn natuurlijk besmet met het fietsvirus en zijn niet meer te stoppen. Rondje Novosibirsk? Nou meiden, laten we ons maar eerst beperken tot het bereiken van Santiago de Compostella en geniet van het moment van aankomst! Dirk en ik wensen jullie een hele succesvolle binnenkomst. We blijven mailen!
    Heel veel liefs uit Wognum.

• 13 Oktober 2010 - 12:13

Mariette:

Hallo Inez en Jorien,

Diep respect voor jullie prestatie, wat moet dat een kick geven!
    Ik ben heel benieuwd naar de foto's.

Succes met de laatste etappes!

Mariette

• 13 Oktober 2010 - 12:14

Jose Snel:

Lieve Inez en Jorien

Ik hoor net dat jullie het gehaald hebben!!
    Chapeau hoor!!!
    Er zal heel wat door jullie heen gaan op zo'n moment denk! De voorbereiding naar...de reis!! Ik krijg er zelf een beetje kippevel van.
    Inez, ik hoop wel dat jullie nog een foto maken met het vlaggetje wat ik voor jullie heb gemaakt,als bewijs hoor!! Ha, ha.

liefs en een dikke kus José Snel.

• 13 Oktober 2010 - 16:12

Rina:

Lieve en stoere meiden.
    Geweldig, Super, Toppie...
    Er zijn geen woorden voor jullie doorzettingsvermogen,moed en kracht (niet alleen in de benen). Nu maar even genieten van het einddoel van deze pelgrimstocht.
    Ben heel benieuwd naar de foto's. Echt...petje af voor jullie!!!
    Jorien..zie en spreek je gauw weer.
    Groetjes van Rina

• 13 Oktober 2010 - 17:57

Marijke Niesten:

Lieve Inez!
    Wat een geweldige verhalen om te lezen!

Hoorde ik net van mijn vader dat je vanmorgen rond 11 uur bent aangekomen!
    Wat een prestatie! Iets om héél erg trots op te zijn! Ik hoop alle verhalen later in levende lijve te horen van je!

Lieve groetjes,
    Marijke

• 13 Oktober 2010 - 21:18

Hildo:

Hoi stoere meiden,
    Ik heb vanmiddag Peter gesproken en gehoord dat jullie vanmorgen jullie doel bereikt hebben. Fantastisch, geweldig!!! Ik doe het jullie niet na.

Een goede terugreis met de auto, dat is meer dan verdiend.
    groet Hildo

• 14 Oktober 2010 - 07:16

Herman Niesten:

Beste Inez en Jorien,

Gisteren een trotse Peter aan de lijn gehad om te melden dat de dames het gehaald hebben.
    Ik heb er nooit aan getwijfeld want ik weet hoe fanatiek Inez is (Ja echt wel!).
    Maar zonder gekheid: Gefeliciteerd met deze topprestatie!!

en de groeten van Karin, Marijke, Allard, Thomas en mijzelf.

• 14 Oktober 2010 - 11:37

Ingrid:

wow.......... ! chapeau!

• 14 Oktober 2010 - 11:49

Annemarie En Bart:

Hallo super meiden,

Van harte gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie. Wij hebben met plezier gelezen,atlas erbij gehaald en veel aan jullie gedacht. Wat zal het een geweldige en bijzondere ervaring geweest zijn om dit samen met een zus te kunnen doen en delen. Dit blijft jullie leven lang een prachtige herinnering. Geniet maar lekker en rust vooral goed uit. Denk wel aan de spieren want aftrainen hoort erbij hoor gewoon blijven fietsen!!! Fantastisch en jullie mogen met recht super trots op jezelf zijn.
    Hartelijke groeten Bart en Annemarie

• 14 Oktober 2010 - 12:03

Bart:

Nou dames, van harte hoor. Gefeliciteerd dat jullie zo ver gekomen zijn dat je de eindstreep al kan zien.
    Ik vind het super. En wat een mooie reis zeg. En wat een zware reis zeg! HAdden jullie niet gedacht he. Ik ook niet. Nogmaals, gefeliciteerd, grote klasse. Geniet maar lekker daar van de goede sfeer, hoop ik(niet te touristisch)
    Groet BArt

• 14 Oktober 2010 - 13:44

Marijke Steens:

Dames dames, geweldig,tis gelukt.
    Wat een doorzettingsvermogen hebben jullie.Ben benieuwd naar de fotos
    Tot snel

• 15 Oktober 2010 - 09:45

Daphne:

Van harte gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep. Super, wat een prestatie. Heb Peter net even gesproken en die komt eraan!
    tot gauw, liefs,
    Daphne

• 15 Oktober 2010 - 10:51

Gerda:

Yes!!! Compostella here we come!
    Van harte gefeliciteerd. NU maar lekker rusten en een beetje aftrainen.
    Genieten jullie maar van alle felicitaties en superlatieven, het is verdiend. (Bijna)niemand doet het jullie na.
    Op de tantedag horen we de details wel.
    Een hele goede reis naar huis.
    groetjes en liefs

Gerda en Dirk

• 15 Oktober 2010 - 11:10

Ety&Hans:

Sterkte met de laatste loodjes,signoras.
    We leven helemaal met jullie mee.

• 15 Oktober 2010 - 12:32

Ria En Piet:

Hallo Inez en Jorien.
    Steeds jullie verslag gelezen, vol super waardering en nu op de valreep van jullie reis veel uithoudingsvermogen en opgepopte kuiten gewenst tot op het grote plein van jullie einddoel.
    Succes Ria en Piet

• 15 Oktober 2010 - 14:17

Jan En Herma:

dag
    supermeiden,

jullie hebben de eindstreep gehaald,geweldig.
    we zijn trots op jullie.
    geniet heerlijk na, en straks een goede terugreis met peter.

• 15 Oktober 2010 - 20:41

Bob Stomps:

Beste meisjes, Peter is onderweg naar jullie, misschien is hij er al als ik dit schrijf. De autorit terug zal wel heel wat makkelijker zijn dan jullie zware dagen op het laatst. Iedereen heeft veel respect voor jullie maar jullie hebben veel moois beleefd en daar hoop ik meer over te horen, als jullie weer thuis zijn. Veel plezier verder en tot ziens, groetjes van Bob.

• 15 Oktober 2010 - 20:41

Bob Stomps:

• 16 Oktober 2010 - 14:57

Ed Du Maine:

Nog steeds volg ik ademloos uit mijn kleine computer-kamertje jullie reis. Ik merk, dat jullie hoogteziekte hebben'een tijdelijk' tekort aan rode bloedlichaampjes en daar door wat last van Zuurstof opname '.
    Geweldig dat jullie volhouden ondanks de barre omstandigheden !

• 16 Oktober 2010 - 14:57

Ed Du Maine:

Geweldig dat jullie volhouden ondanks de barre omstandigheden !

• 16 Oktober 2010 - 17:47

Waltraud Und Anton:

Hallo Inez und Jorien,
    Ihr seid fantastisch !
    Fuer alle ein großes Vorbild an Durchhaltevermoegen und Fitness
    bis zu unserem nächsten Wiedersehen. Wie haben mit Peter immer Eure Tour verfolgt (natürlich nur auf der Landkarte )

• 16 Oktober 2010 - 17:47

Waltraud Und Anton:

Hallo Inez und Jorien,
    Ihr seid fantastisch !
    Fuer alle ein großes Vorbild an Durchhaltevermoegen und Fitness

• 16 Oktober 2010 - 19:40

Bobenpaula:

gefeliciteerd met jullie aankomst Santiago-d-C!!!
    Superprestatie. Wat zwaar is het geweest; en dat je soms weinig fietsers zag! Zijn heel benieuwd wat dit alles jullie naast emoties, ook geestelijk heeft gedaan. Veel goeds op de terugreis en een veilige aankomst, thuis.
    lieve groeten van ons