8e verslag Rondje Noordzee - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Inez Deelder - WaarBenJij.nu 8e verslag Rondje Noordzee - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Inez Deelder - WaarBenJij.nu

8e verslag Rondje Noordzee

Blijf op de hoogte en volg Inez

29 Juli 2012 | Nederland, Amsterdam

Dinsdag 17 juli.

Het beloofd weer een druilerige dag te worden. Het went nooit. Vandaag staan ons een paar tunnels te wachten. De eerste tunnel met een lengte van 475 meter mogen we niet door. We worden omgeleid over flinke heuvels hetgeen ons 3 uur kost. Dan volgt de tweede tunnel: 5.100 meter! Jorien, zie jij een verbodsbord voor fietsers? Nee ik ook niet.
Kom op, helmen op, verlichting aan en dicht bij elkaar blijven, daar gaan we. Met een rotgang sjezen we door de (verlichte) tunnel. Een voordeel is wel dat het even droog is, maar erg koud. Tijdens de afdaling van zo'n 1.100 meter hoogte zien we de mooiste watervallen. We bereiken Odda waar we overnachten.

Woensdag 18 juli.

Koud, koud. Maar we hebben een prachtige rit langs het Sorfjord. Met het veer steken we van Kinsarvik over naar Kvannda, klimmen en dalen verder, zien de ene na de andere waterval, genieten en komen aan het eind van deze dag in Voss aan. Dit is het officiële einde van de route. Maar wij gaan door tot Bergen.

Donderdag 19 juli.

Prachtig weer. We nemen hier een rustdag, doen een was en informeren naar de bustijden naar Voss. Dat wordt dus niks, want de bus rijdt 1x per dag en wel om 14.00 uur. Dan maar met de fiets. Tassen eraf en in een half uur staan we midden in het centrum van het gezellige plaatsje. Lekker luxe op een terras genoten van een cappuccino en ijs. Bij de VVV informeren we naar een fietsroute van Voss naar Bergen. We mogen niet over de E13 (afstand 99 km) maar moeten over de heuvels (212 km). Daar hebben we nu echt geen zin meer in en we besluiten de trein te namen. Als we later uit de supermarkt komen stortregent het. Sh... onze was. We schuilen op een terras met nog een cappuutje. Als het droog is rijden we in 3 kwartier terug naar de camping en wat blijkt? Er is geen drup gevallen, wij helemaal gelukkig met onze droge spulletjes.

Vrijdag 20 juli.

Om 10.45 vertrekt de trein naar Bergen. Alle bagage moet van de fietsen en de fietsen moeten midden in het gangpad staan. We hebben 2 zitplaatsen nodig voor onze (10) stuks bagage. Na een paar tussenstops bereiken we Bergen en bij de VVV vragen we naar de dichts bijzijnde camping. Blijkt ruim een uur fietsen te zijn. We boeken 3 nachtjes, kunnen buiten voor de tent in het zonnetje genieten van een perencider en tacochips.

Zaterdag 21 juli.

Balen, de lucht is egaal grijs. Dan maar met de bus naar de stad. Vanwege het milieu rijdt de bus niet de stad in, maar halverwege de rit moeten we overstappen en gaan verder met een tram. Het barst van de toeristen. We zoeken eerst vanwaar de boot naar Hirtshals vertrekt en sjouwen de leuke stad van noord naar zuid en van oost naar west door. Nat, koud en moe komen we op de kleddernatte camping terug. Het lijkt wel een moeras. We gaan vroeg in de slaapzak en hopen op beter weer worgen.

Zondag 22 juli.

Niets is minder waar: regen, regen regen.
In regenpak met de bus toch maar naar Bergen city gegaan. Gelukkig zijn de meeste winkels open. Op een verwarmd terras drinken we koffie. Inmiddels wat chagrijnig koken we een prutje, nemen een warme douche en gaan om 21.30 uur "onder de wol".

Maandag 23 juli.

Gelukkig is er weinig wind, komt goed uit voor de 20-uur durende overtocht naar Hirtshals. In 20 uur varen we via Stavanger naar Hirtshals. We vinden een plekje aan het raam, luisteren naar de muziek van een live bandje, kijken naar een optreden van een goochelaar en tegen een uur of elf zoeken we onze slaapstoelen op.
We proberen een beetje te slapen, lukt voor geen meter natuurlijk.

Dinsdag 24 juli.

Land in zicht en prachtig weer. Als we de neus van het schip uitrijden zien we Peter op de kade staan. Hartstikke fijn om elkaar weer na 7 weken te zien. En ... we krijgen een beker met de inscriptie:

1e etappe North Sea Circle Route 2012.

We zitten dus vast aan de 2e etappe in 2013.
We genieten in de warme zon van een super lekkere cappuccino en hebben honderduit verhalen. We besluiten vanmiddag een stuk zuidwaarts te gaan omdat er nergens in de wijde omgeving een slaapplaats te vinden is. Er blijkt een internationaal voetbaltoernooi te zijn en 95.000 mensen zijn in de weide omtrent ondergebracht. We komen in Ribe terecht en vinden op een door ons bekende camping een cabin. Peter trakteert op een etentje en drinken een fles rosé leeg.

Woensdag 25 juli.

De terugreis gaat heel vlot, nauwelijks files. Rond de klok van 6 uur zijn we thuis. Voldaan en trots kijken we terug op een mooie trip van ruim 2.800 kilometer.

• 29 Juli 2012 - 18:03

GGGerdaerdaer:

h

• 29 Juli 2012 - 20:49

Hans:

Lieve dames, welkom thuis. Mijn pet af voor het doorstompen tijdens deze rit. Hopelijk is het volgend jaar beter weer want daar zitten jullie inderdaad aan vast.
    nogmaals van harte geluk gewenst met deze prestatie.
    Hans

• 30 Juli 2012 - 09:14

Agnes:

Super, ik heb bewondering voor jullie. Rust maar lekker uit. Tot ziens.
    . Groetjes hans en agnes.

• 30 Juli 2012 - 10:46

Hanneke:

Welkom thuis! En jullie kunnen beretrots zijn op jezelf en elkaar, met storm en tegenwind samen zo´n reis maken moet soms flink lastig zijn geweest. Maar jullie hebben het gefikst, geniet van de gemakken thuis.
    groeten, Hanneke

• 30 Juli 2012 - 15:13

Rina:

Fantastisch. Super! Wat hebben jullie weer een geweldige rit gehad. Bedankt dat wij hebben mogen meekijken en hierdoor alleen maar meer bewondering hebben gekregen voor jullie prestatie onder deze barre weersomstandigheden. Nu uitrusten en dan maar weer terug naar de dagelijkse bezigheden.
    GEFELICITEERD MEIDEN111

Groetjes van RINA

• 30 Juli 2012 - 16:38

Lieve Jorien En Inez:

Welkom thuis en fantastisch gedaan! Ruim 2800 km met veel regen, ik doe jullie het niet na.
    Succes met het weer wennen aan het Hollandse leven.
    Groeten,
    Els

• 30 Juli 2012 - 20:22

Bart:

Nou meiden, gefeliciteerd met dit grote succes! Jullie kijken terug op een onvergetelijke succes tocht!!
    En wat mooi hè? Altijd regen, maar een natuur en die lucht!, fantastisch.
    Voss is trouwens ook een mooie stad. Ik denk dat ik raden kan waar juliLie op het terras gezeten hebben.
    De beker is terecht; eerlijk verdiend!
    Op voor deel 2
    Welkom thuis.
    Groet Bart

• 01 Augustus 2012 - 17:11

Ety/Hans:

Hebben jullie nog zitvlees over? Of is alles nu eelt? Bijna 3000 sappige/zompige maar toch ook mooie kilometers! Die Vossen zijn toch wel tot olympische prestaties in staat! En nu is het natuurlijk prachtig fietsweer! Nog zin in een ritje oostwaarts? Groeten en tot gauw.