7e verslag rondje Noordzee - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Inez Deelder - WaarBenJij.nu 7e verslag rondje Noordzee - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Inez Deelder - WaarBenJij.nu

7e verslag rondje Noordzee

Door: Jorien en Inez

Blijf op de hoogte en volg Inez

16 Juli 2012 | Nederland, Amsterdam

n
Donderdag 12 juli

Driekwart van de dag in de stromende regen gepeddeld. De fietspakken zijn wel 3 keer aan en uit geweest want zodra het een beetje droog was waren de pakken natter van binnen dan van buiten. Daarom maar opgeruimd tot de volgende bui. Toch nog 80 km gefietst want in die regen is het minder erg om te fietsen dan om een tent op te zetten. De route is en blijft erg mooi. Jorien heeft zelfs een hert gezien. We moesten door een aantal stikdonkere tunnels best een beetje eng maar wel spannend.
Overnacht bij een raftcentrum waar aan allerlei activiteiten kan worden meegedaan maar door de regen is daar niks van gekomen.

Vrijdag 13 juli

Vandaag de hele dag DROOG!!! Gefietst met korte mouwtjes, een genot. {Prachtige autovrije route langs de fjorden. Het is onbeschrijfelijk mooi. Na elke bocht hebben we weer een ander prachtig uitzicht. We zitten nu heerlijk bij de camping aan het water met een perencidertje en popcorn. De perencider heeft de rose even vervangen, trouwens een zeer goed alternatief. Morgen gaan we een voorraad eten inslaan want we krijgen een heel groot stuk zonder iets van een winkel, cafeetje of iets dergelijks. Puur natuur.

Zaterdag 14 juli

Heerlijke dag gehad. Erg mooi kerkje bekeken. Weer genoten van de vergezichten, fjorden enz. We verbazen ons over de grote aantallen enorme campers. We hebben het vermoeden dat de meeste Noren hun vakanties in eigen land doorbrengen. We zitten nu op een klein campingje in Byklestoylane op 870 m hoogte. Her klimmen kost ons niet zo veel moeite waarschijnlijk omdat we niet uitgekeken raken op de omgeving, hetgeen erg afleidt van de inspanning. We vergapen ons ook aan de prachtige houten huizen met grote warandas en een groot balkon op de eerste etage voor het uitzicht op een fjord. Die Noren hebben het goed voor elkaar. We hebben de oudste trap van Noorwegen beklommen over een pas waar ze vroeger met een touwladder
overheen moesten.

Zondag 15 juli

Het is koud, ijskoud, o graden! Gisteravond en vanmorgen opgevreten door de knutten en nu dus steenkoud. Dus thermo aan, dubbele truien. We moeten vandaag veel klimmen, warm zullen we het wel krijgen. Daarna gaan we met 12% naar beneden. We hadden het plan om in Haukeli te stoppen maar het gaat zo vlot dat we besluiten nog 10 km door te trekken. Als we vantevoren hadden geweten wat dat betekende hadden we het echter nooit gedaan. Het was klimmen, klimmen, klimmen. Van binnen vloekend - nou ja, van binnen, ook hardop - en zo nu en dan een pauze nemend hebben we het gered. Maar wat hadden we een zere kont. Vanavond hebben we onszelf verwend met een cabin en geslapen in een echt bed.

Maandag 16 juli

De tijd gaat nu wel erg hard, we zijn al bezig met het boeken van de terugreis via internet. Vandaag nog wel eventjes een pas genomen van 1280 meter! en weer heerlijk naar beneden gesuisd, beeeerekoud. Sneeuwballen gegooid en we waren bijna alleen op de wereld. Bergen, sneeuw, hier en daar een schaap die zich rotschrok van deze twee dwazen.
Vannacht slapen we in een opkamertje, de enige plek die nog vrij was in dit piepkleine dorpje Roldal. Morgen trekken we verder naar Odda en dan is het nog maar 2 dagen naar het eindpunt van deze route, de plaats Voss, toepasselijker kan het niet. Naar Bergen is het nog 2 dagen fietsen, we overwegen om dit of per trein of per bus te doen omdat we Bergen nog willen bekijken en maandag de boot te nemen naar Hirtshals, Denemarken waar we Peter zullen treffen. Maar als het mooi weer is, overwegen we om deze laatste 110 km nog even mee te nemen! Dat horen jullie in ons slotverslag ok?

Lieve luitjes, dit was het voor nu, we gaan onze truitjes en slipjes uitwassen, tandjes poetsen en duiken in bed met onze dwarsliggertjes cq puzzleboekje. Trusten, heel veel dank weer voor jullie leuke reacties.

• 16 Juli 2012 - 17:30

Agnes:

leuke foto's, tekst zeeeeeeer moeilijk te lezen. Hou jullie haaks, en fiestze. Groetjes Hans en Agnes

• 16 Juli 2012 - 18:41

Paul:

Lieve meisjes, al telefonisch gehoord wat jullie meegemaakt hebben.
    De foto's bevestigen jullie avonturen, prachtig !
    Heb zojuist een mail gestuurd naar de ferry maatschappij ivm met fietsvervoer, laat het jullie zodra ik antwoord heb weten.
    Liefs, Paul

• 16 Juli 2012 - 18:46

Gerda En Dirk:

Hoi meiden!
    In de tour de france zouden ze jullie stoempers noemen, op de pedalen en maar bergen overwinnen, kou en regen trotseren. Als ik jullie verhalen zo lees (geen last van zeeeeer moeilijk leesbare tekst) hebben jullie na deze reis een enorme behoefte aan een all-inclusive reisje naar Turkije (of Vietnam). Nog even en dan zit het er voor dit jaar weer op. Volgend jaar zien jullie wel weer verder. Het weer kan dan bijna niet slechter zijn, hoewel Engeland met overstromingen te kampen heeft en jullie blij mogen zijn dat de tour niet andersom gepland is. We wachten met belangstelling af hoe de reis verder zal gaan. Nog heel veel succes en hopen dat de laatste dagen droog zullen zijn.
    liefs van Dirk en Gerda
    ps: ik neem aan dat knutten Noorse muggen zijn.....

• 16 Juli 2012 - 19:59

Hildo:

jullie gaan toch ineens hard, geweldig. Wat een prachtige foto's. Succes met het laatste stukje van jullie avontuur.

• 16 Juli 2012 - 20:16

Ellen:

Hoi Jorien en Inez,

Wat een ontberingen moeten jullie doorstaan! maar wat een mooie foto`s!
    Mochten jullie nog eens door `enge` tunneltjes moeten rijden, ga zingen ;->
    Wat gaat `t snel..., nog maar een paar dagen en jullie reis zit er weer op.
    Fijne en mooie fietsdagen nog, met droog weer!
    Ellen xx

• 16 Juli 2012 - 21:43

Hans En Ien:

Hoi dames,
    Eindelijk een reactie van ons. Het herstellen van die rot virus heeft langer geduurd dan ik verwacht had. Wij zijn een paar weken later vertrokken, maar .... niet naar het noorden, maar naar het warme zuiden! Sorry dames.
    Het slechte en koude weer trok ons niet aan ondanks dat wij met een huis op wielen zouden gaan. Uiteindelijk zijn wij in de Elzas terechtgekomen, tussen Strassbourg en Colmar en hebben prachtige tochten gemaakt door de Vogezen en het Zwarte Woud. De Elzas hebben we 5 jaar geleden al uitgekamd. Troost voor jullie, wij hebben daar zeker niet alle dagen zon gehad, maar af en toe een stevige bui, met hagelstenen zo groot als knikkers en een kleine windhoos, die onze luifel meenam en die jonge boompjes liet knakken als lucifers en talloze takken van bomen scheurde.
    Op de camping hadden we geen WIFI, dus nu pas hebben wij alle mooie verhalen gelezen en de foto's gezien en hebben mateloze bewondering voor jullie. Kou, wind en regen en toch maar door gaan. Klasse!!! Ik hoop echt voor jullie dat de laatste 2 dagen het weer opknapt en jullie "zonnige" herinneringen overhouden aan jullie tocht.
    Toi, toi en een fijne thuisreis.
    Lieve groetjes van ons.

• 17 Juli 2012 - 09:57

Herma:

en dan is het einde alweer bijna in zicht,onverstelbaar.alle weersomstandigheden gehad!!
    maar sneeuw geweldig koud ziet het eruit.
    terug in nederland zullen jullie beleven vast alleen maar mooi weer.
    hier zal dat toch ook een keer gaan komen.
    geniet van de laatste loodjes en met hoop op al een beetje zon.
    super doorstaan en toch maar weer gedaan.

• 17 Juli 2012 - 10:35

Ria En Jaap:

Nou nou, onze bewondering blijft maar stijgen. Dat kan echt niet heel lang meer doorgaan hoor. Als we jullie foto's bekijken, snappen we dat er heel wat te genieten valt, maar regen en kou... dat zou niet moeten.
    Het eind is dus in zicht. De trein is dan misschien een leuke afwisseling. Hoewel, een stukkie fietsen, daar lijken jullie niet mee te zitten. Hopen op een beetje fraai weer. Bij ons regent het de laatste tijd ook regelmatig, maar ja, wij hoeven niet zo heel veel verder dan de Kerkelanden (niet onderschatten: 1,1 km!!; wel vlak).
    Hou nog even vol, blijf vooral genieten en hopelijk dan weer tot gauw!

(Een vorige reactie van ons blijkt niet verzonden/geplaatst te zijn, maar kan onmogelijk veel afwijken)

Liefs, Ria en Jaap. En groeten aan Peter, eind van de week

• 17 Juli 2012 - 10:51

Bart:

Blij dat jullie al dit fraais hebben gezien. Het doet ons denken aan onze reis door Noorwegen van vorig jaar: kan je met geen pen beschrijven; na iedere bocht is er weer iets nog mooiers. En het slapen in de hutjes is ook een ervaring apart. Wat dacht je van die heerlijke zuivere lucht!! Bakken met gezondheid gratis. Geniet maar lekker, zolang je kan want hier is alles hetzelfde en lang niet zo mooi.
    Maar een prestatie is het, dames , zo helemaal klimmen en dalen door de wildernis en de sneeuw. Bravo !
    Gr. Bart

• 17 Juli 2012 - 17:47

Els:

Wat een respect en bewondering heb ik voor jullie. Die Vosjes hebben een enorm doorzettingsvermogen! Succes met de laatste lootjes en een goede vaart naar Denemarken.
    Jorien, na deze enorme fietstocht kan dat boottochtje alleen maar meevallen.

Groeten,
    Els

• 21 Juli 2012 - 12:29

Rina:

Hoi Inez en Jorien.

Zo onderhand al de finish in zicht? Wat een geweldige prestatie weer van jullie en helemaal gezien de weersomstandigheden. Nou lieve dames...nog een leuke tijd in Noorwegen en een goede reis terug. Tot gauw Jorien!!

Rina

• 22 Juli 2012 - 20:56

Ety & Hans:

Op de valreep nog een levensteken. WiFi is bepaald niet wijd verspreid op kleine campings. Net terug van 8 weken Frankrijk (per VW) en met stijgende verbazing, ontroering, afgrijzen en bewondering jullie wedervaren gelezen. Is dat allemaal echt waar?? Zoveel storm en regen kan toch eigenlijk niet! En nog sneeuw ook! En helemaal geen rijwielpech! Heeft Peter al een uitgever gevonden? Voor zoveel ontbering en doorzettingsvermogen is vast wel een lezersmarkt.
    Hopen jullie spoedig weer te zien. nog een paar mooie, droge laatste kilometers.